Przykładowe zestawy maturalne z języka niemieckiego. Poziom podstawowy - wewnętrzny.
ZESTAW 1
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś w Niemczech. Potrzebujesz pieniędzy. Poproś znajomego, u którego mieszkasz o pożyczkę: · podaj sumę, jakiej potrzebujesz, · zapytaj o datę zwrotu pieniędzy, · podziękuj za pomoc. ( rozmowę rozpoczyna uczeń )
B. Relacjonowanie
Opowiedz koledze z Berlina, jak spędziłeś/aś ferie zimowe w Austrii. Powiedz: · dlaczego wybrałeś/aś akurat Austrię, · jaką miałeś/aś podróż, · co robiłeś/aś podczas pobytu. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
C. Negocjowanie
Mieszkasz u znajomych w Monachium. Twój kolega chce iść do kina, a ty chcesz oglądać mecz piłki nożnej. · odrzuć jego propozycję, · przekonaj go, aby obejrzał mecz z tobą, bo może być interesujący, · zaproponuj wyjście do kina w innym terminie. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
ZESTAW 2
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś z rodziną w Niemczech. Zadzwoń do biura podróży i zapytaj o: · tygodniową wycieczkę do Monachium, · termin wycieczki, · cenę wycieczki. ( rozmowę rozpoczyna uczeń )
B. Relacjonowanie
W czasie pobytu w Austrii skradziono ci portfel z pieniędzmi i dokumentami. Opowiedz znajomym, u których mieszkasz: · gdzie to się stało, · w jakich okolicznościach doszło do kradzieży, · czy pieniądze i dokumenty się odnalazły. ( rozmowę rozpoczyna uczeń )
C. Negocjowanie
Wspólnie z kolegą/ koleżanką z Wiednia chcecie wyjechać w czasie wakacji nad morze. Kolega/ koleżanka planuje zarezerwować pokój w hotelu. · wyraź zdecydowany sprzeciw jej/ jego propozycji zamieszkania w hotelu, · zaproponuj jej/ jemu zabranie ze sobą namiotów, · przekonaj ją/ jego, że twój pomysł jest lepszy ze względu na korzyści finansowe. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
ZESTAW 3
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś na dworcu w Dortmundzie. Chcesz odwiedzić kolegę we Frankfurcie. Zapytaj w informacji o: · godzinę odjazdu pociągu do Frankfurtu, · cenę biletu, · konieczność przesiadki. ( rozmowę rozpoczyna uczeń ) B. Relacjonowanie
Wynająłeś/aś mieszkanie. Zadzwoń do kolegi do Hamburga i opowiedz mu: · w jakiej okolicy wynająłeś/aś mieszkanie, · jak je urządziłeś, · w jakich okolicznościach poznałeś/aś sąsiada. ( rozmowę rozpoczyna uczeń )
C. Negocjowanie
Zapraszasz przyjaciela/ przyjaciółkę z Monachium na święta Bożego Narodzenia do Polski. Przyjaciel/ przyjaciółka proponuje spędzenie tegorocznych świąt w górach. · ty zdecydowałeś/aś się już na święta w domu. Podaj powód twojej decyzji, · nie zgódź się z argumentami przyjaciela/ przyjaciółki i podaj dalsze argumenty, · przekonaj ją/ jego, że twoja propozycja jest ciekawsza. ( rozmowę rozpoczyna uczeń )
ZESTAW 4
Zadanie 1 ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Zadzwoń do schroniska młodzieżowego w Austrii i zapytaj o: · możliwość zarezerwowania pokoju dla grupy 15 osobowej od 1 do 10 lipca, cenę noclegów, · możliwość zorganizowania dwóch dyskotek w pierwszy i ostatni dzień pobytu w schronisku. (rozmowę rozpoczyna uczeń )
B. Relacjonowanie
W szkole podstawowej miałeś/aś niepełnosprawnego kolegę. Opowiedz swojemu niemieckiemu nauczycielowi z liceum: · co dolegało koledze, · jak odnosiły się do niego inne dzieci, · czy i jak wpłynęło to na twój stosunek do ludzi niepełnosprawnych. (rozmowę rozpoczyna egzaminator)
C. Negocjowanie
Twoi niemieccy gospodarze proponują ci spędzenie dzisiejszego wieczoru w operze. Jesteś w trudnej sytuacji, ponieważ nie lubisz opery, bardziej interesuje cię teatr. · powiedz, że chciałbyś pójść do teatru i podaj powody, · nie zgódź się, chociaż bilety zostały już kupione i sporo kosztowały, · spróbuj przekonać ich do swojej koncepcji i zaproponuj rozwiązanie. (rozmowę rozpoczyna egzaminator )
ZESTAW 5
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś u znajomych we Frankfurcie. Chcesz zwiedzić miasto. Zapytaj ich: · o miejsca, jakie warto zobaczyć w tym mieście, · czym można tam dojechać, · czy twoi znajomi będą mieli wieczorem czas, aby pójść z tobą do opery. (rozmowę rozpoczyna uczeń )
B. Relacjonowanie
Jesteś u znajomych w Austrii. Opowiedz im o ostatnich wakacjach: · dokąd i na jak długo wyjechałeś/ aś, · z kim spędziłeś/ aś wakacje, · co robiłeś/ aś. (rozmowę rozpoczyna egzaminator )
C. Negocjowanie
Omawiasz warunki wynajmu pokoju w Lipsku. Właściciel nie zgadza się na odwiedziny twoich znajomych. · przekonaj go, żeby zmienił zdanie, · zaproponuj czas odwiedzin, · uspokój obawy) właściciela co do zachowania twoich gości. (rozmowę rozpoczyna egzaminator)
ZESTAW 6
Zadanie 1 ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Zaprosiłeś/aś niemieckiego kolegę do kina. Przyjdą też inni twoi znajomi. Musisz mu powiedzieć o: · nazwie kina i godzinie rozpoczęcia seansu, · znajomych, którzy z wami idą, · miejscu spotkania. (rozmowę rozpoczyna egzaminator)
B. Relacjonowanie
Masz za sobą długi lot do Dortmundu. Opowiedz przyjaciołom, do których przyleciałeś/as o: · warunkach w samolocie, · długości lotu i o tym, że był męczący, · że spotkałeś/aś w samolocie dawnego znajomego. (rozmowę rozpoczyna egzaminator)
C. Negocjowanie
Idziesz z niemieckim kolegą na przyjęcie urodzinowe do waszej znajomej. Kolega proponuje kupienie wspólnego, ale drogiego prezentu: · stwierdź, że jako młodych ludzi nie stać was na taki wydatek, · zaproponuj kupienie ciekawej książki i kwiatów, · ustal wspólnie cenę, za którą ma być kupiony prezent. (rozmowę rozpoczyna egzaminator)
ZESTAW 7
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A.Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś z rodziną w Monachium. Chcecie się wybrać do teatru. Zadzwoń do teatru i zapytaj o: · sztukę graną dzisiejszego wieczoru, · godzinę jej rozpoczęcia, · cenę biletu. (rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Byłeś/aś ostatnio na wycieczce klasowej. Dzwonisz do przyjaciółki do Berlina. Opowiedz jej: · gdzie byłeś/aś, · jak długo trwała wycieczka, · co ciekawego zwiedziłeś/aś. (rozmowę rozpoczyna uczeń)
C. Negocjowanie
Jesteś u kolegi w Wiedniu. On proponuje ci wyjście po południu do kina. · odrzuć jego propozycję i powiedz dlaczego, · zaproponuj inna formę spędzenia czasu, · przekonaj go, że twoja propozycja jest ciekawsza. (rozmowę rozpoczyna egzaminator) ZESTAW 8
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś w schronisku młodzieżowym w Berlinie. Przy zameldowaniu podaj: · swoje imię, nazwisko i kraj pochodzenia, · datę i miejsce urodzenia, · adres i numer telefonu. (rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Byłeś/aś w Monachium i wynajmowałeś/aś mieszkanie. Opowiedz niemieckiej koleżance o: · położeniu tego mieszkania, · wielkości, z ilu i jakich pomieszczeń się składało, · cenie najmu i warunkach płatności. (rozmowę rozpoczyna uczeń)
C. Negocjowanie
Jesteś na kursie językowym w Hamburgu. Na sobotę koledzy proponują koncert rockowy. · odrzuć ten pomysł i zaproponuj wycieczkę statkiem, · przekonaj kolegów, że twoja propozycja jest ciekawszustal, czym będziecie wracać do domu. (rozmowę rozpoczyna egzaminator)
ZESTAW 9
Zadanie 1. ODGRYWANIE Ról
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś u znajomych w Berlinie. Dzwonisz do przychodni, aby wezwać lekarza do chorej mamy:
- zapytaj o możliwość zamówienia wizyty domowej, - poinformuj o stanie zdrowia twojej mamy, - podaj wasz adres. (rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Opowiedz koledze z Niemiec, jak spędziłeś weekend. Powiedz:
- gdzie go spędziłeś/aś, - jaką miałeś/aś pogodę, - w jaki sposób spędzałeś/aś wolny czas. (rozmowę rozpoczyna egzaminator)
C. Negocjowanie
Sąsiad kolegi, którego odwiedziłeś/aś w Kolonii, zaprasza cię na koncert zespołu rockowego... - odrzuć grzecznie jego propozycję, - powiedz, że nie masz ochoty wychodzić z domu, ponieważ jesteś zmęczony/a, - zaproś go na herbatę i miłą rozmowę. (rozmowę rozpoczyna egzaminator)
ZESTAW 10
Zadanie 1 ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Wybierasz się na tydzień do Hamburga. Zadzwoń do hotelu i zapytaj: - ile kosztuje wynajęcie pokoju dla dwóch osób, - czym dojechać z dworca do hotelu, - czy w pobliżu hotelu znajdują się interesujące zabytki. (rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Jesteś w Bonn na kursie językowym. Umówiłeś/aś się do kina z kolegą, którego tam poznałeś/aś. Zadzwoń do niego i powiedz: - że nie mogłeś/aś iść do kina w umówionym terminie, - podaj przyczynę twojej nieobecności, - przeproś, że nie mogłeś/aś wcześniej zadzwonić. (rozmowę rozpoczyna uczeń)
C. Negocjowanie
Kolega z Berlina, u którego spędzasz wakacje zaprosił cię do teatru. Wcześniej umówiłeś/aś się ze znajomymi do kawiarni... - odmów mu grzecznie i uzasadnij swą odmowę, - zaproponuj mu pójście z tobą do kawiarni, - uzgodnij z nim inny termin pójścia do teatru. (rozmowę rozpoczyna egzaminator)
ZESTAW 11
Zadanie 1 ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś na wakacjach w Zurychu. Chcesz odwiedzić swoją rodzinę mieszkającą w pobliskim mieście. Po przyjeździe zgubiłeś/aś się. W rozmowie z przypadkowym przechodniem:
- poinformuj o swojej sytuacji, - zapytaj o miejsce, w którym się aktualnie znajdujesz, - zapytaj o wskazówki dotyczące dotarcia pod podany przez ciebie adres. (rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Będąc na wakacjach we Frankfurcie wziąłeś/aś udział w nagraniu „Ukrytej kamery”. Opowiedz znajomym, u których mieszkasz:
- kiedy i gdzie miało to miejsce, - jaka to była sytuacja, - kiedy zorientowałeś/aś się, że to jest żart. (rozmowę rozpoczyna uczeń)
C. Negocjowanie
Po spektaklu w berlińskim teatrze koniecznie chcesz zdobyć autograf głównego aktora/aktorki. W rozmowie z ochroniarzem:
- poinformuj go o tym fakcie, - przekonaj go, ze nie stwarzasz żadnego zagrożenia dla aktora/ aktorki, - zapewnij go o swoim odpowiednim zachowaniu podczas wizyty za kulisami. (rozmowę rozpoczyna uczeń)
ZESTAW 12
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Twoja niemiecka koleżanka urządza urodziny i zaprosiła cię na przyjęcie. Dowiedz się dokładnie o: · czas i miejsce przyjęcia, · gości, którzy także są zaproszeni, · przewidziane atrakcje. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator)
B. Relacjonowanie
Miałeś/aś wczoraj ciężki dzień. Dzwoni twój kolega z Monachium i pyta, co wczoraj robiłeś/aś. Opowiedz mu o tym, że: · wcześnie wstałeś/aś i nie zjadłeś/aś śniadania, · miałeś/aś w szkole trudną klasówkę, · wieczorem musiałeś/aś opiekować się młodszym bratem i posprzątać pokój. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator)
C. Negocjowanie
Jesteś na obozie w Hamburgu. Wracasz wieczorem z niemieckim kolegą do hotelu, ale zabłądziliście. Kolega proponuje iść przez centrum miasta. Ty masz inne zdanie: · zaproponuj, żebyście wzięli taksówkę, · spróbuj go przekonać, że spacer wieczorny przez Hamburg może być za długi i niebezpieczny, · powiedz, że macie mało czasu i opiekunowie będą się martwić. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator)
ZESTAW 13
D. Zadanie 1 ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Dzwonisz do znajomego do Wiednia. Poinformuj go: · ze go odwiedzisz, ponieważ będziesz tam na wycieczce, · o terminie wycieczki, · o tym, co będziesz zwiedzać. ( rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Jesteś u kolegi w Monachium. Kolega przygotowuje właśnie swoje przyjęcie urodzinowe. Opowiedz mu o swoich osiemnastych urodzinach: · jak się do nich przygotowywałeś/aś, · kto był na przyjęciu, · jak udała się impreza. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator)
C. Negocjowanie
Jesteś na kursie językowym w Dreźnie. Grupa wybiera się na koncert muzyki współczesnej, której nie lubisz. · nie zgódź się na to wyjście, · zaproponuj, żeby część grupy mogła inaczej spędzić czas, · przekonaj kierownika kursu, że poradzicie sobie bez niego. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator)
ZESTAW 14
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek Jesteś na wycieczce w Berlinie. Zapytaj niemieckiego przewodnika o: · program na dzisiejszy dzień, · możliwość pójścia na koncert, · dojazd do miejsca koncertu. ( rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Jesteś u znajomych w Dortmundzie. Wybieracie się do teatru. Opowiedz im o swojej ostatniej wizycie w teatrze w Radomiu. · powiedz, kiedy miała miejsce ta wizyta, · jaką sztukę oglądałeś/aś, · jak podobała ci się gra aktorów. ( rozmowę rozpoczyna uczeń)
C. Negocjowanie
Jesteś na kursie językowym w Niemczech. Mieszkasz u znajomych, którzy nie zgadzają się na to, abyś urządziła u nich spotkanie ze znajomymi z kursu. · przekonaj ich, żeby zmienili zdanie, · uzasadnij, dlaczego nie powinni się obawiać wizyty twoich znajomych, · zaproponuj rozwiązanie problemu. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
ZESTAW 15
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś z rodzicami na wczasach w Niemczech. Źle się poczułeś/aś i poszedłeś/ poszłaś do lekarza. Lekarz zbadał cię i przepisał lekarstwa. Zapytaj go o: · zażywanie leków, · konieczność leżenia w łóżku, · ewentualną wizytę kontrolną. ( rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Twoja rodzina otrzymała nowe mieszkanie. Dzwonisz do kolegi do Wiednia. Opowiedz mu: · kiedy się przeprowadziliście, · jakie meble wstawiłeś/aś, · kto pomógł ci w urządzeniu pokoju. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator)
C. Negocjowanie
Jesteś u kolegi w Monachium. Robicie razem zakupy w sklepie. On proponuje zakup coli w plastikowych butelkach. · przekonaj go, że plastikowe opakowania zanieczyszczają środowisko, · namów go do zakupu coli w szklanych butelkach, · zapewnij go, że pomożesz mu nieść zakupy. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
ZESTAW 16
E. Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś z przyjaciółmi w Magdeburgu. Chcecie się tam wybrać do kina. Dzwonisz do kina. Zapytaj o: · repertuar filmowy, · godziny seansów filmowych, · cenę biletów. ( rozmowę rozpoczyna uczeń )
B. Relacjonowanie
W czasie wakacji wyjechałeś/aś do Niemiec, gdzie poznałeś/aś młodego Austriaka. Waszym wspólnym hobby jest turystyka. Poinformuj go: · jakie miasta już zwiedziłeś/aś w Niemczech, · jakie miasto zrobiło na tobie największe wrażenie i dlaczego, · powiedz, że jeszcze nigdy nie byłeś/aś w Austrii. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
C. Negocjowanie
Jesteś na kursie językowym w Niemczech. Kolega proponuje ci wspólne spędzenie weekendu. Chciałby pojechać w Alpy. · ty zaproponuj pozostanie w internacie, · powiedz, że twoja propozycja jest lepsza, ponieważ za 4 dni piszecie test z języka niemieckiego i powinniście się dobrze przygotować, · odrzuć argument kolegi i zapewnij go, że będzie się cieszył, jeśli otrzyma dobrą ocenę. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
ZESTAW 17
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje druga rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Dzwonisz do znajomego z Berlina, który niedawno kupił sobie mieszkanie. Zapytaj o: · położenie mieszkania, · jego wielkość, · wysokość opłat. ( rozmowę rozpoczyna uczeń )
B. Relacjonowanie
Przyjechałeś/aś do znajomych do Wiednia. Opowiedz im: · czym przyjechałeś/aś, · jak długo trwała podróż, · z kim podróżowałeś/aś. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
C. Negocjowanie
Jesteś na kursie językowym w Hamburgu. Prowadzący kurs proponuje twojej grupie wyjście do muzeum: · spróbuj namówić go na pójście do dyskoteki, · podaj argument przemawiający za pójściem do dyskoteki, · zapewnij go, że do muzeum pójdziecie innym razem. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
ZESTAW 18
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś w Niemczech. Wybierasz się w podróż do Austrii. Poinformuj kolegę, u którego mieszkałeś przez ostatnie 2 tygodnie: · czym jedziesz do Austrii, · w jakim celu chcesz tam jechać, · co chciałbyś/aś tam zwiedzić. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
B. Relacjonowanie
Podczas pobytu w Berlinie zwiedziłeś/aś Pergamon – Museum. Opisz swoim berlińskim znajomym, u których mieszkasz: · czym dojechałeś/aś do muzeum, · gdzie zakupiłeś/aś bilety wstępu, · co zrobiło na tobie największe wrażenie. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
C. Negocjowanie
Mieszkasz u znajomych w Niemczech. Chcesz jechać z przyjaciółmi na koncert Stinga. Znajomi chcą, abyś wrócił/a przed północą. · przekonaj ich, żeby pozwolili ci zostać trochę dłużej. · uspokój ich, że twój powrót będzie bezpieczny, · ustal z nimi inną godzinę powrotu. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
ZESTAW 19
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś w bibliotece w Berlinie. Chcesz wypożyczyć jakąś interesującą książkę. · poinformuj bibliotekarkę, że interesują cię książki przygodowe, zapytaj gdzie one się znajdują, · zapytaj, co by ci poleciła interesującego do czytania, · dowiedz się, po jakim czasie musisz zwrócić książkę do biblioteki. ( rozmowę rozpoczyna uczeń )
B. Relacjonowanie
W czasie ferii zimowych spędziłeś/aś tydzień w Austrii. Opowiedz znajomemu z Niemiec: · co zwiedziłeś/aś, · kogo poznałeś/aś, · kiedy wróciłeś/aś do Polski. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
C. Negocjowanie
Jesteś u austriackiego kolegi w Wiedniu. On proponuje ci wyjście po południu do kina. · odrzuć jego propozycję i powiedz dlaczego, · zaproponuj inną formę spędzania wolnego czasu, · przekonaj go, że twoja propozycja jest ciekawsza. ( rozmowę rozpoczyna egzaminator )
ZESTAW 20
Zadanie 1. ODGRYWANIE RÓL
Zdający zapoznaje się z opisem trzech sytuacji. Jego zadaniem będzie odegranie wskazanych ról. Egzaminator przejmuje drugą rolę.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek.
Odwiedziłeś/aś kolegę w Berlinie . On był wczoraj w teatrze. Ty masz podobne zaionteresowania. Zapytaj go:
• kto jest reżyserem sztuki teatralnej • jacy znani aktorzy grają w tej sztuce • ile kosztuje bilet ( rozmowę rozpoczyna uczeń )
B. Relacjonowanie
Podczas pobytu w Kolonii często chodziłeś/aś na basen. Opowiedz swoim niemieckim znajomym: • jaką najkrótszą drogą chodziłeś/aś na basen • kogo tam poznałeś/aś • ile godzin tam spędzałeś/aś ( rozmowę rozpoczyna egzaminator)
C. Negocjowanie
Jesteś na obozie w Heidelbergu. Dzielisz pokój z kolegą z Drezna. On zbyt często przyjmuje gości w późnych godzinach wieczornych.
• powiedz mu, że ci się to nie podoba • nie zgódź się z jego argumentami • uzgodnij godzinę wyjścia gości. ( rozmowę rozpoczyna uczeń )
OPRACOWAŁA: Edyta Durazińska - Bajon
|